Zanjan News پیوند: http://www.zanjannews.com/index.php?id=28335
یک متخصص مغز و اعصاب:
بی‌احتیاطی در مصرف قرص دیان منجر به مرگ می‌شود
( 30/08/11) پس از گذشت 5 روز از مصرف این دارو سردرد، تهوع و خونریزی از ناحیه بینی گریبان‌گیر بیمار شد، ولی دکتر همچنان معتقد بود که مشکلی از این دارو نبوده و مصرف آن مشکل ندارد. @@

محمدعلی حیدری- فوت، فلج و بستری شدن شش نفر از بانوان زنجانی در پی مصرف داروهای ضدبارداری در هفته‌های گذشته ما را بر آن داشت تا این اتفاق غیرمعمول را پیگیری کنیم.
مادر یکی از بیمارانی که در بخش اعصاب و روان بیمارستان ولیعصر زنجان بستری بود، درخصوص علت بستری شدن دخترش اظهار داشت: به هم خوردن سیکل ماهانه، علت مراجعه ما به پزشک بود، که وی بدون توضیح درخصوص عوارض دارو، قرص «دیان» را برای رفع مشکل تجویز نمود. پس از گذشت 5 روز از مصرف این دارو سردرد، تهوع و خونریزی از ناحیه بینی گریبان‌گیر بیمار شد، ولی دکتر همچنان معتقد بود که مشکلی از این دارو نبوده و مصرف آن مشکل ندارد.
وی با بیان اینکه روز پانزدهم مجبور شدیم بیمار را در بخش اعصاب و روان بیمارستان ولیعصر بستری کنیم، افزود: پس از بستری شدن دخترم تازه متوجه شدیم که سه بیمار دیگر به علت مصرف قرص‌های ضدبارداری خارجی و ایرانی دچار مشکلات انعقاد در عروق خونی شده و متاسفانه یکی از بیماران فوت کرده و یکی‌دیگر نیز دچار معلولیت شده است. این مادر از عملکرد داروخانه‌ها نیز انتقاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه مسئول فنی داروخانه نیز علی‌رغم دریافت حق فنی از مراجعان هیچ‌گونه اطلاعاتی درخصوص دارویی که به دست بیماران می‌دهد، ارائه نمی‌دهد تا ما همچنان شاهد چنین مشکلاتی در سطح جامعه باشیم.
در این رابطه دکتر عبدالرضا قریشی، متخصص بخش مغز و اعصاب بیمارستان ولیعصر، با اشاره به بستری شدن شش نفر از بانوان زنجانی به علت مصرف داروهای ضدبارداری در این بیمارستان اظهار داشت: متاسفانه عدم آگاهی شهروندان نسبت به عوارض برخی از داروها و مصرف غیرمنطقی آن‌ها باعث شده تا با مشکلاتی مواجه باشیم.
وی به عوارض ناشی از استفاده غیرمنطقی قرص‌های ضدبارداری پرداخت و افزود: هر ساله در ایام حج و ماه رمضان برخی از خانم‌ها برای جلوگیری از عادت ماهانه و در نتیجه افزایش روزهای روزه‌داری اقدام به مصرف خودسرانه قرص ضدبارداری می‌کنند که این امر موجب افزایش احتمال ابتلای این افراد به بیماری ترومبوز سینوس مغزی (لخته شدن خون در مغز یا سکته مغزی) می‌شود.
دکتر قریشی با تاکید بر اینکه خانم‌ها به هیچ‌وجه نباید برای به تاخیر انداختن عادت ماهانه از قرص‌های ضدبارداری استفاده نمایند، اظهار داشت: به علت وجود فرآورده‌های هورمونی در این قرص‌ها، انعقادپذیری خون بالا می‌رود و در کنار آن موضوع گرمای هوا و اینکه فرد نمی‌تواند مایعات بنوشد موج غلیظ شدن خون و ایجاد لخته در رگ‌های تخلیه خون از مغز می‌شود.
این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه در ماه رمضان سال گذشته حدود هفت مورد بیماری ناشی از مصرف قرص‌های ضدبارداری در بیمارستان ولیعصر داشتیم، افزود: متاسفانه امسال نیز شش نفر از بانوان دچار این مشکل شده بودند که یکی از آن‌ها به علت شدت بیماری فوت نمود، یک نفر دیگر فلج شد و خوشبختانه چهار نفر دیگر از بیماران درمان شده و وضعیت مطلوبی دارند.
دکتر علیرضا حقیقت، مدیر امور داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان نیز با تاکید بر اینکه مشکلات پیش آمده برای بیماران ناشی از مصرف داروهای ضدبارداری بوده است، اظهار داشت: داروهای دارای استروژن و یا ترکیبی از آن همچون داروهای ضدبارداری خطرات افزایش میزان انعقاد خون را در برخی موارد بسته به سن، جنس و نحوه مصرف در پی دارد که درخصوص بانوان زنجانی نیز مصرف برای به تخیر انداختن عادت ماهانه موجب این عارضه شده است.
وی در رابطه با اینکه «پزشک مربوطه و مسئول فنی داروخانه‌ها در قبال تجویز و ارائه دارو چه وظایفی دارند؟» گفت: توضیح درخصوص عوارض دارو توسط پزشک مربوطه مخصوصا در رابطه با علائم عوارضی که احتمال دارد بیمار دچار آن شود یکی از وظایف پزشک بوده و مسئول فنی داروخانه نیز در صورت پرسش از طرف بیمار ملزم به ارائه مشاوره تا حد توجیه بیمار می‌باشد.